Page 79 - TMD_Ekim_Kasim_2020
P. 79
gelecek
letme izin alanı, işletme ruhsatının içinde VIII. Sonuç için varız!
ve işletme ruhsatı sınırları daha genişse Kurduğu tesislerdeki tüm makine ve
ne olacaktır? Böyle bir durumda işletme Esas itibarıyla bu Torba Kanun, Enerji ve ekipmanları kendi bünyesinde imal eden
ruhsat sahibi kendi ruhsat sahası içinde Tabi Kaynaklar Bakanlığı ve MAPEG’in YERLİ TEK FİRMA
işletme izin sahasından itibaren diyelim madencilik sektörünün sorunlarına çö-
on beş metre taşmışsa ceza verecek miyiz? züm bulma isteğinin bir göstergesi olarak
Herhalde hiç kimse hatta Komisyonda takdire şayandır. Ancak 7257 sayılı Kanun
bu değişikliği yapanlar bile komşu ruhsat haline gelen 238 Sıra Sayılı ve 2/3116 E.
MADENCİLİK VE HUKUK
sahasına on beş metre taşan ruhsat/izin Sayılı Teklif’in TBMM’ye sunulduğu ilk
sahibine ceza verilmez iken, kendi ruh- halinde madencilik sektörü lehine birçok
sat sahası içinde işletme izin sınırlarını hüküm maalesef Komisyonlarda törpü-
on beş metre taşan ruhsat sahibine ceza lenerek Teklif’ten çıkarılmıştır. Özellikle
vermenin hakkaniyete uygun olduğunu maden ruhsat sahası dışında geçici te-
söyleyemez. Bu şekilde insanlardaki ada- sis kurulmasına imkân veren söz konu-
let bilincine ters düşen sonuçların ortaya su Teklif’te yer alan madde, siyasi parti
çıkmaması için “mücavir saha” kavramını gruplarının aynı yönde verdikleri öner-
hakkaniyete uygun şekilde tanımlamamız geler sonucu metinden çıkarılarak 7257
ve yorumlamamız gerekir. Bu yorum Ka-
sayılı Kanun’da yer alamamıştır. Özellikle
nun Koyucunun işletme izni dışındaki 20 madenlerin yerinde işlenmesinde ve uç
metreye kadar şeklinde bir ibare koyarak ürün üretilmesinde hayati önemi olan
sanık lehine mesafeyi somutlaştırmak iste- ve ruhsat sahası dışında kurulma zorun-
ğine uygundur. Unutulmamalıdır ki, ceza luluğu bulunan söz konusu tesislere izin
hukukunda genişletici yorum ve kıyas ya- veren maddenin Kanun teklifinden çıka-
sağı sadece sanık aleyhine sonuç yaratacak rılması, Devletin bu yöndeki politikasına
haller içindir. Kanun Koyucunun amacı da da ters olmuştur. Öncelikle madencilik
dikkate alınarak sanık lehine daraltıcı yo- politikaların daha somutlaştırılması ve
rum yapmak, hukuken her zaman müm- TBMM dahil tüm kamuoyuna anlatılması
kündür. Bunun için ister işletme ruhsatı ve üzerinde uzlaşma sağlanmasına gayret
içinde isterse dışında olsun, işletme izni gösterilmesi gerekir. Son zamanlarda ma-
dışındaki her maden sahası işletme iznine dencilik aleyhine tepkilerin giderek arttı-
göre mücavir sahadır, şeklinde bir kabul, ğı bu ortam ve iklimde genel bir maden
somut olay adaletinin gerçeklemesi için kanunu değişikliğini Meclis’ten geçirerek
zorunludur. Muhtemel olumsuz bir uygu- yürürlüğe koymanın pek de mümkün ol-
lamanın önüne geçmek adına, MAPEG’in madığı kanaatindeyiz. Bu olumsuz duru-
Ek Madde 15’i de kapsayacak şekilde “mü- mun ortadan kaldırılması için başta Enerji
cavir saha” kavramını işletme izni ve/veya ve Tabi Kaynaklar Bakanlığı olmak üzere
ruhsatı dışındaki sahalar şeklinde tanım tüm sektör kuruluşlarının, şirketlerinin ve Atıksu Arıtma ve Geri Dönüşüm Sistemlerinde
içeren uygulama genelgesi yayımlanma- hatta çalışanların her zamankinden daha 20 yılı aşkın tecrübe…
sında çok büyük yarar vardır. Aslında son fazla çaba ve gayret göstermeleri gerektiği
gelinen bu durum, etraflıca düşünülme- açıktır.
den ve tartışılmadan son dakika bu şekilde
Komisyonlarda yapılan ekleme ve değişik-
liklerin çok fazla hukuka aykırı sonuçların
çıkmasına neden olduğu vakalardan bir
tanesidir.
- 78 - İstanbul Mermerciler San. Sit. Yapı Koop. 32. Sk. No:11 - 79 -
Köseler Köyü I Dilovası I KOCAELİ
TMD MADEN - SEKTÖRDEN HABERLER BÜLTENİ
TMD MADEN - SEKTÖRDEN HABERLER BÜLTENİ T: 0262 728 13 75 - 76 - 77 F:0262 728 13 78
Mail: ketmak@ketmak.com
www.ketmak.com 32 FARKLI ÜLKEYE İHRACAT!
www.ketpol.com