Page 97 - TMD_Nisan_2020
P. 97

MADENCİLİK VE HUKUK



 periyotlarla sağlık kontrolünden   3 - Maden Üretim Vergisi:  Katı   Tasfiye planını ve kapatma projesi
 geçirilmesi zorunluluğu vardır.   madenlerde (altın, gümüş, platin,   yetkili bir şirket tarafından, Çevre
 v.d. değerli taşlar dahil) uygula-  Koruma  örgütünden,  yeraltı  kul-
 Vergiler ve Devlet Hakkı  nır. Üretilen maden miktarına   lanımı ve etüdü, sağlık ve epidemi
 göre yılın her bir çeyreğinde öde-  servislerinden, arazi idaresinden
 Kazakistan’da maden hakkı sahip-  nir. Bu vergi evvelce kanunda var   ve maden hakkı sahibi tarafından
 leri (Kurumlar Vergisi, Gelir Ver-  olan “Devlet Hakkı” yerine konul-  onaylanmış olarak yapılır. Bunun
 gisi, Emlâk Vergisi, Arazi Vergisi,   muştur.  Verginin  hesabında  LME   için bu kuruluşlarla madenci ara-
 KDV, v.d. gibi) vergilere ilaveten   (Londra Metal Borsası) ortalama   sında bir “Madeni Kapatma ve Tas-
 (Vergi Kanun hükümlerine göre)   fiyatları esas alınır. Vergi Kanunu-  fiye anlaşması” yapılır.
 aşağıdaki ücret ve vergileri de öde-  na göre Madenler 10 kategori ve 29
 mek zorundadır:  alt kategoriye ayrılmıştır. Maden   Kapatma ve Tasfiye faaliyetlerinin
 cinsine göre bu vergi oranı % 0 ile   masrafları yeraltı hakkı sahibinin
 1 - İmza Primi (Signature Bo-  % 18,5 arasında değişmektedir.  “Kapatma ve Tasfiye Fonu”ndan
 nus): Yeraltı hakkı alacak olan ki-  karşılanır. Bu fon yetmediği tak-
 şinin bu vergiyi vermesi gerekir.   4 - Yeraltı Kira Ödemeleri: Yeraltı   dirde Yeraltı Hakkı sahibi kalan


 Verginin  miktarı  Yeraltı kullanım   Hakkı kullanıcıları 15 ile 60 aylık   masrafları bizzat kendisi öder.
 anlaşması  yapılırken  veya  İhale   periyotlarla  uygulanan  ve  arama
 esnasında doğrudan görüşmelerle   safhası ile üretim safhasında de-  Kazakistan  Cumhuriyeti
 belirlenir. Bu vergi her bir anlaş-  ğişen  katsayılarla,  kilometre  kare   Anayasası
 mada bir defa ödenir.  başına belirlenen bir yeraltı kira
 bedeli ödemek durumundadır.     Anayasa’ya göre Kazakistan’da
 2 - Ekonomik bir Maden Yata-  arazi, yeryüzü ve yeraltı maden
 ğının Bulunması (Keşif) Primi:   Madenin Kapatılması  kaynakları, sular, fauna ve flora
 Anlaşma sınırları içinde bir eko-  ve diğer doğal kaynaklar devletin
 nomik maden yatağı bulunması   Rezervlerin  tükenmesi  ve  faaliye-  mülkiyetindedir. Yeraltı Kanu-
 halinde, üretilebilir maden rezervi   tin sona erdirilmesi halinde Yeraltı   nu’nda da bu belirtilmiştir. Yeraltı
 miktarı  üzerinden  hesaplanan  bir   Hakkı sahibinin hemen madenin   kaynaklarının devlete ait olması
 vergidir. Bulunan madenin değeri   tasfiyesine ve kullanılan ekipma-  devletin bağımsızlığının bir sem-
 (LME) (London Metal Exchange)   nın muhafazasına başlaması ge-  bolü olarak görülmektedir. Devlet
 fiyatları ile hesaplanır. Tutarın %   rekir. Üretimin durdurulması için   yeraltı  kaynaklarının  aranması  ve
 0,1’i oranında vergi alınır. Made-  acil karar almak gerekiyorsa tasfi-  üretilmesine Yeraltı Kanunu çerçe-
 nin Rezerv miktarı Jeoloji Komi-  yeden önce bazı önlemlerin alın-  vesinde izin verebilir.
 tesi tarafından onaylanır. (Bu ver-  ması icap eder. Madeni tasfiye ve
 ginin 01 Ocak 2019’da kaldırılması   kapatma işlemleri bir plana göre
 kararlaştırılmıştır.)  yapılır.



                            Siz de annesi ya da babası hayatta olmayan,
                            maddi durumu yetersiz, yetenekli çocuklarımızın
 Kaynakça:
 1 -   GTRATA International - ICLG TO: MINING LAW 2018 - KAZAKHSTAN Autors: Yerbolat Yerkebulanov; Mikhail Abdulov  eğitimine destek olun.
 2 -   LEXOLOGY GTDT - MINING  KAZAKHSTAN: Autor: Baker McKenzie





 - 94 -                                                 - 95 -
 SEKTÖRDEN HABERLER BÜLTENİ                     SEKTÖRDEN HABERLER BÜLTENİ






   olmasada olur 195x270_4 ilan_Bayramsiz.indd   2                                                   01/08/2018   10:49
   92   93   94   95   96   97   98   99   100