Page 96 - TMD_Nisan_2020
P. 96
MADENCİLİK VE HUKUK
periyotlarla sağlık kontrolünden 3 - Maden Üretim Vergisi: Katı Tasfiye planını ve kapatma projesi
geçirilmesi zorunluluğu vardır. madenlerde (altın, gümüş, platin, yetkili bir şirket tarafından, Çevre
v.d. değerli taşlar dahil) uygula- Koruma örgütünden, yeraltı kul-
Vergiler ve Devlet Hakkı nır. Üretilen maden miktarına lanımı ve etüdü, sağlık ve epidemi
göre yılın her bir çeyreğinde öde- servislerinden, arazi idaresinden
Kazakistan’da maden hakkı sahip- nir. Bu vergi evvelce kanunda var ve maden hakkı sahibi tarafından
leri (Kurumlar Vergisi, Gelir Ver- olan “Devlet Hakkı” yerine konul- onaylanmış olarak yapılır. Bunun
gisi, Emlâk Vergisi, Arazi Vergisi, muştur. Verginin hesabında LME için bu kuruluşlarla madenci ara-
KDV, v.d. gibi) vergilere ilaveten (Londra Metal Borsası) ortalama sında bir “Madeni Kapatma ve Tas-
(Vergi Kanun hükümlerine göre) fiyatları esas alınır. Vergi Kanunu- fiye anlaşması” yapılır.
aşağıdaki ücret ve vergileri de öde- na göre Madenler 10 kategori ve 29
mek zorundadır: alt kategoriye ayrılmıştır. Maden Kapatma ve Tasfiye faaliyetlerinin
cinsine göre bu vergi oranı % 0 ile masrafları yeraltı hakkı sahibinin
1 - İmza Primi (Signature Bo- % 18,5 arasında değişmektedir. “Kapatma ve Tasfiye Fonu”ndan
nus): Yeraltı hakkı alacak olan ki- karşılanır. Bu fon yetmediği tak-
şinin bu vergiyi vermesi gerekir. 4 - Yeraltı Kira Ödemeleri: Yeraltı dirde Yeraltı Hakkı sahibi kalan
Verginin miktarı Yeraltı kullanım Hakkı kullanıcıları 15 ile 60 aylık masrafları bizzat kendisi öder.
anlaşması yapılırken veya İhale periyotlarla uygulanan ve arama
esnasında doğrudan görüşmelerle safhası ile üretim safhasında de- Kazakistan Cumhuriyeti
belirlenir. Bu vergi her bir anlaş- ğişen katsayılarla, kilometre kare Anayasası
mada bir defa ödenir. başına belirlenen bir yeraltı kira
bedeli ödemek durumundadır. Anayasa’ya göre Kazakistan’da
2 - Ekonomik bir Maden Yata- arazi, yeryüzü ve yeraltı maden
ğının Bulunması (Keşif) Primi: Madenin Kapatılması kaynakları, sular, fauna ve flora
Anlaşma sınırları içinde bir eko- ve diğer doğal kaynaklar devletin
nomik maden yatağı bulunması Rezervlerin tükenmesi ve faaliye- mülkiyetindedir. Yeraltı Kanu-
halinde, üretilebilir maden rezervi tin sona erdirilmesi halinde Yeraltı nu’nda da bu belirtilmiştir. Yeraltı
miktarı üzerinden hesaplanan bir Hakkı sahibinin hemen madenin kaynaklarının devlete ait olması
vergidir. Bulunan madenin değeri tasfiyesine ve kullanılan ekipma- devletin bağımsızlığının bir sem-
(LME) (London Metal Exchange) nın muhafazasına başlaması ge- bolü olarak görülmektedir. Devlet
fiyatları ile hesaplanır. Tutarın % rekir. Üretimin durdurulması için yeraltı kaynaklarının aranması ve
0,1’i oranında vergi alınır. Made- acil karar almak gerekiyorsa tasfi- üretilmesine Yeraltı Kanunu çerçe-
nin Rezerv miktarı Jeoloji Komi- yeden önce bazı önlemlerin alın- vesinde izin verebilir.
tesi tarafından onaylanır. (Bu ver- ması icap eder. Madeni tasfiye ve
ginin 01 Ocak 2019’da kaldırılması kapatma işlemleri bir plana göre
kararlaştırılmıştır.) yapılır.
Siz de annesi ya da babası hayatta olmayan,
maddi durumu yetersiz, yetenekli çocuklarımızın
Kaynakça:
1 - GTRATA International - ICLG TO: MINING LAW 2018 - KAZAKHSTAN Autors: Yerbolat Yerkebulanov; Mikhail Abdulov eğitimine destek olun.
2 - LEXOLOGY GTDT - MINING KAZAKHSTAN: Autor: Baker McKenzie
- 94 - - 95 -
SEKTÖRDEN HABERLER BÜLTENİ SEKTÖRDEN HABERLER BÜLTENİ
olmasada olur 195x270_4 ilan_Bayramsiz.indd 2 01/08/2018 10:49