Page 78 - TMD_Haziran_Temmuz_2020
P. 78

Madenleri ve madenciliği yöneten esas ka-  •   Çevre Koruma Kanunu                             lanması, yönetimi, korunması ve bütün    grubu metaller); diğer metaller (kalay,
                            nun “Ç.H.C. Maden Kaynakları Kanunu”-  •   Su Kirliliği Koruma ve Kontrol Kanunu               doğal kaynakların rasyonel kullanımından   volfram, antimon), nadir toprak ele-
                            dur “Mineral Resources Law of the People’s   •   Arazi Yönetimi Kanunu                         da sorumludur.                           mentleri ve kıymetli taşlar (gemstones).
                            Republic of China”.                                                                                                                  •   Grup C. “Kısıtlı” Projelerden radyoak-
                                                                  İlgili Bakanlık ve Madenlerin                            Yerel Mevzuat                            tif mineraller içerenlerle, boromanye-
                            Bu kanun 1986 yılında kabul edilmiş ol-  Yönetimi                                                                                       zitler ve selestitler.
                            makla beraber 1996 yılında yapılan deği-                                                       Çin’de merkezi hükümetten ayrı olarak İl   •   Grup D. Grup A., B., C.’ye girmeyen
                            şikliklerle tadilata uğramış ve bu tadilat   Çin’de Anayasaya göre bütün maden kay-            Kongreleri ve Otonom İdareler gibi yerel  madenler  Bakanlık  yabancı sermaye
                            1997  yılında  yürürlüğe  girmiştir. Tadilat-  nakları devletin hüküm ve tasarrufunda          yönetimlerin  de madenlerin faaliyeti  ile   tarafından  işletilmeye açık madenler
                MADENCİLİK VE HUKUK
                            tan amaç madenciliğin ülke kalkınmasına   olması dolayısıyla Devlet Konseyi (Hü-               ilgili bazı yetkileri vardır. Eyalet hükümet-  için arama ruhsatı müracaatı da kabul
                            katkıda bulunması, kalkınma planlarında-  kümet)  devlet  adına  maden  yataklarının           lerine, Otonom Bölgelere ve Belediyelere,   etmekte ve onaylamaktadır. Yabancı
                            ki hedefleri tutturmak, yabancı sermayenin   kontrolünü elinde tutar.                          merkezi hükümetin kontrolünde olmak      sermayenin elde ettiği işletme ve arama
                            madencilik endüstrisine yatırım yapmasını                                                      üzere Arazi ve Doğal Kaynaklar Bakanlı-  haklarının Bakanlığın onayı ile devre-
                            kolaylaştırmak, yeni ve gelişmiş teknoloji-  Eyaletler, Otonom (muhtar) bölgeler, bele-        ğı’nın ilgilenmediği rezervi küçük ve orta   dilmesi mümkündür.
                            nin, modern metotların madenciliğe uygu-  diye idareleri ile birlikte merkezi hüküme-          büyüklükteki “Bitümlü şistler, manganez,
                            lanmasını sağlamaktır.                tin “Arazi ve Doğal Kaynaklar Bakanlığı”                 krom, demir ve kükürt” gibi madenlerin   Çin’de yabancı sermayenin (merkezi Hü-
                                                                  ve bu bakanlığın yerel büroları madenlerin               arama ruhsat müracaatları yapılabilir. “Kü-  kümet nezdinde) bir arama ruhsatı ala-
                            Çin Halk Cumhuriyeti Maden Kaynakları   kontrol ve yönetiminde yetkili ve sorum-               çük Çap”taki (Small-scale) Maden İşletme-  bilmesi  için  yerine  getirilmesi  gereken
                            Kanunu 50 maddeden oluşmaktadır. Mad-  ludurlar. 1997 yılından daha önceleri bu                lerinden valiler ve yerel yönetim yetkilileri   genel prosedür 7 adımdan oluşur.


                            deler ana ilkeleri belirlemektedir. Uygula-  bakanlığın adı (Jeoloji ve Maden Yatakları        sorumludur.                           Şöyle ki:
                            maya ilişkin yönetmelikler aşağıda diğer   Bakanlığı) idi.
                            mevzuatla birlikte verilmiştir.                                                                Yabancı Sermaye İle İlgili            •   Adım 1 - Bakanlıkta istenilen arama
                                                                  Maden yataklarının aranması ve işletilmesi               Mevzuat                                  alanının soruşturulması.
                            Madenler ve madencilikle ilgili diğer mev-  genellikle devlet kuruluşları eliyle olmak-                                              •   Adım  2  - Tasarlanan aramacı  kurulu-
                            zuat ise şunlardır:                   tadır. Yahut  son zamanlarda olduğu gibi                 Bakanlık yabancı sermayenin maden ara-   şun (ortaklığın) belirtilmesi.
                                                                  Çin-Yabancı Sermaye Ortak Yatırım Te-                    ma  müracaatı  yapmasına  onay  vermek-  •   Adım 3 - Bakanlığa bir arama (veya iş-
                            •   Maden Kaynakları Kanunu ile İlgili Yö-  şebbüsleri kanalıyla da yapılmaktadır.             tedir. (Ancak genellikle sermayedarların   letme) ruhsatı için başvuru yapıl ması.
                               netmelikler                                                                                 tümünün  yabancı  olması  tercih  edilme-  •   Adım 4 - Dış Ticaret ve Ekonomik Ko-
                            •   Madenlerden Devlet Hakkı Alınması   Hükümet, Genel Devlet Planı gereği ma-                 mektedir.) Yabancı sermayeye açık maden   ordinasyon Bakanlığına (yahut bu Ba-
                               Hakkındaki Yönetmelik              den bölgelerinin planlaması çerçevesinde                 türleri belirlenmiştir.                  kanlığın yerel bürolarına) arayıcı kuru-
                            •   Madenlerde Çevre Koruma İdaresi Yö-  ulusal ekonomi için önemli olan maden-                                                         luş (veya ortaklığın) yetkilendirilmesi
                               netmeliği                          leri ve önceden belirlenmiş özel bazı ma-                Aşağıdaki dört grup madenden üçü yaban-  ve onayı için başvuru yapılması.
                            •   Maden Yatakları İçin “Blok Sistemi”   denleri, uzman devlet kurumlarının onayı             cı sermayeye açıktır. Bunlar 1., 2., 4.’teki   •   Adım 5 - Faaliyet (çalışma) izninin
                               Kullanılarak Maden Arama Ruhsatı   olmadan özel kurum ve kişilere arama ve                  Grup A, Grup B, Grup D, de olan maden-   alınması.
                               Tescil Yönetmeliği                 işletme ruhsatı vermemektedir.                           lerdir. Grup C, yabancı sermayeye açık de-  •   Adım 6 - Bakanlığa bir arama (veya iş-
                            •   Maden Arama ve İşletme Lisans veya                                                         ğildir. Her grubun özel şartları vardır.  letme) ruhsatı için müracaat.
                               Ruhsatlarının Devir Yönetmeliği    1996’dan önce “Maden Yatakları Kanunu”                                                         •   Adım 7 - Bakanlığa bir arazi kullanımı
                            •   Maden İşletme Ruhsatı Tescil Yönet-  yabancıların maden yatırımına hiç izin                •   Grup A. (“Teşvikli” Projeler)-Kömür   izni için başvuru yapılması.
                               meliği                             vermiyordu. Ancak o tarihten sonra ka-                      ve  birlikte  bulunan  minerallerin  üre-     - Dış Ticaret ve Ekonomik Koordinas-
                            •   Maden Yatakları Yönetmeliği       nunda yapılan değişikliklerle aşağıdaki pa-                 tilmesi ve hazırlanması; demir cevheri   yon Bakanlığı ve Devlet Çevre
                            •   Ç.H.C. Maden Kaynakları Vergisi Ka-  ragraflarda açıklanan şekilde yabancı kişi               madenciliği ve zenginleştirilmesi; baz      - Koruma İdaresi 1993 yılında yabancı
                               nunu                               ve kuruluşların da bu alanda yatırım yap-                   metaller (bakır, kurşun,  çinko ve  alü-  sermayeyi ilgilendiren “Çevre
                            •   Ç.H.C. Gelir Vergisi Kanunu       masına izin verildi. Maden sahiplerinin çe-                 minyum) ve metalik olmayan mineral-     - Koruma Yönetimi” konusunda ortak
                            •   Ç.H.C.  Katma  Değer  Vergisi  Kanunu   şitli maden hakları ve kazanımları Ç.H.C.             ler.                                  bir tebligat yayınlamışlardır.
                               (1994)                             Hükümetinin koruması altındadır. Arazi                   •   Grup B. (“Kısıtlı” Projeler)-Koklaşan
                            •   Ç.H.C.  Kurumlar  Vergisi Kanunu   ve Doğal Kaynaklar Bakanlığı Hükümetin                     kömür madenciliği; bakır izabe ve rafi-  Madencilik alanında Yabancı sermaye
                               (1994)                             (Devlet Konseyinin) bir organı olarak, do-                  nasyonu; asil metaller madenciliği, iza-  teşvik tedbirleri alınmaya 21. Yüzyılda
                            •   Yabancı  Şirketler  ile  İlgili  Kurumlar   ğal kaynakları oluşturan arazinin, maden          be ve rafinasyonu (altın, gümüş, platin   da devam edilmektedir. Hatta tek başına
                               Vergisi Kanunu (1991)              yataklarının, denizaltı yataklarının, plan-                                                    yabancı sermayeli ortaklıkların (Çinli



                                                    - 78 -                                                                                                           - 79 -
                                     TMD MADEN - SEKTÖRDEN HABERLER BÜLTENİ                                                                            TMD MADEN - SEKTÖRDEN HABERLER BÜLTENİ
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83