Page 44 - TMD_Ekim_Kasim_2020
P. 44
Demir Cevheri Piyasasını 2019 yılında • Demir Cevheri Ticaretinde Deniz Taşı-
Atık Barajı Kazası, Riley Kasırgası ve Co- macılığı
vid -19 Salgını Derinden Etkilemiştir. 2019
yılı başında Vale tarafından işletilen Bru- Avustralya’nın demir cevheri madencileri
madinho demir cevheri madenindeki atık dünyanın en düşük maliyetli demir cev-
barajı, en az 248 kişinin ölümüne neden heri tedarikçileridir. Avustralya’nın demir
oldu. Kazadan sonra, Brezilya’da demir cevheri ihracatının ortalama maliyeti (29,6
cevheri üreten çok sayıda demir madeni usd/t) 2019 yılında, dünya ortalamasının
ocağı emniyet tedbiri gereği geçici olarak (40,9 usd/t) ve Brezilya’daki ana rakipleri-
kapatıldı. Aynı dönemde Batı Avustral- nin (36,1 usd/t) çok altındaydı. Avustral-
• Demir Cevheri Pelet Piyasası işlem gören cevherlerin büyük çoğunluğu ya’nın demir cevheri ana yükleme limanı ya’nın demir cevheri limanları, Asya’daki
orta dereceli olduğu için, yüksek dereceli “Riley” kasırgasından etkilendi. Brezilya büyük demir cevheri pazarlarına yakındır,
2018’de küresel pelet üretimi, 2017’ye göre cevherin fiyatına göre kıyaslamanın ürün- ve Avustralya’dan gelen demir cevheri ar- bu durum rakip ülkere göre navlun mali-
% 0,7 artarak 478 Mto’a, ihracatı da 141 lerin gerçek değerinin altında satılmasına zındaki kesintiler nedeniyle demir cevheri yetlerinde büyük avantaj sağlamaktadır.
Mto’a ulaştı. En büyük demir cevheri pelet neden olduğunu düşünmektedir. fiyatı, % 16 artışla önce 81 usd/t’a, yıl or- Demir cevherinin 1,5 Mto’u aşan gemi ta-
ihracatçıları: Brezilya, İsveç, Ukrayna, Ka- tasında 138 usd/t’a yükseldi. Aşama aşama şımacılığı hacmi global ölçekte tüm emtia
gelen arz sıkıntısı nedeniyle vadeli işlemler taşımacığının üçte birini; 120 bin groston
nada ve Rusya’dır. Şu anki kapasitesi ~ 800 Çin’in demir cevheri talebindeki hızlı artış,
Mto olan demir cevheri pelet endüstrisi demir cevheri fiyatını 1999-00 yıllarında ve spot cevher fiyatları daha da yükseldi üzeri dökme yük gemi trafiğinin ise ya-
güçlü ve artan talep görüyor, günümüzde 28 usd/t ‘dan 2007-08 yıllarında 173 usd/t’a ve demir cevheri 2019 yılını (93 usd/t) ile rısından fazlasını oluşturmaktadır. Demir
pelet için verilen primler son on yılın en çıkardı, bu fiyat Çin’in talebi yavaşladık- hammaddeler arasında en büyük fiyat artı- cevheri ihracat hacmi son 40 yılda olağa-
yüksek seviyesine ulaştı. Artan çevresel ça ve piyasada arz fazlası olduğu 2015-16 şına sahip ürün olarak kapattı. Kasım 2020 nüstü büyümüş; Panamax ve Valemax tipi
kaygılar ve yüksek dereceli parça cevher ile döneminde 52 usd/t’a kadar düştü. Demir ayında ise Çin’in yüksek talebi ve Çin-A- sefer yük hacmi 400.000 groston olan ge-
demir hurdalarının sınırlı bulunabilirliği cevheri fiyatları (% 62 Fe CFR Çin), 2018 vustralya gerilimi nedeniyle ana tedarikci milerin inşasına önayak olmuştur.
birlikte değerlendirildiğinde önümüzdeki yılına kadar nispeten stabildi, 60 $ / mt ile Avustralya’nın arzına karşı duyulan kaygı-
on yıl boyunca pelet talebinin büyüyerek 80 $ /mt arasında değişti. 2018 yılı 74 usd/ lar nedeniyle yılın ilk çeyreğinde 80 usd’t’a
devam etmesi bekleniyor. t ile başladı, Ocak ayında 78 usd / t’a çıktı, düşen fiyat tekrar 127 usd/t’a yükseldi.
yavaşça düşüşün ardından Nisan ayında
• Demir Cevheri Fiyatındaki Değişimler 63 usd/ t seviyesine indi. 2018 yılı ortalama
cevher fiyatı, 2017’ye göre % 1,5 düşüşle 69
Spot piyasa demir cevheri fiyatlandırma usd/t oldu.
sisteminin temel mekanizması 10 yıl önce
kuruldu. Avustralya’dan ihraç edilen % 62
Fe kalitesi demir cevhe-
rinin, CFR Çin limanla-
rı teslimi birim fiyatına
göre diğerlerinin fiyatlan-
dırılması, küresel olarak
kabul edilen “kıyaslama
fiyatlandırma modeli’’
haline geldi. Son yıllarda,
hem alıcılar hem de satı-
cılar bu piyasa fiyatlan-
dırma sistemini sorgu-
lamaya başladı. Satıcılar,
- 44 - - 45 -
TMD MADEN - SEKTÖRDEN HABERLER BÜLTENİ TMD MADEN - SEKTÖRDEN HABERLER BÜLTENİ