Page 45 - TMD_Ekim_Kasim_2020
P. 45

Demir Cevheri Piyasasını 2019 yılında   • Demir Cevheri Ticaretinde Deniz Taşı-
            Atık Barajı Kazası, Riley Kasırgası ve Co-  macılığı
            vid -19 Salgını Derinden Etkilemiştir. 2019
            yılı başında Vale tarafından işletilen Bru-  Avustralya’nın demir cevheri madencileri
            madinho demir cevheri madenindeki atık   dünyanın en düşük maliyetli demir cev-
            barajı, en az 248 kişinin ölümüne neden   heri tedarikçileridir. Avustralya’nın demir
            oldu. Kazadan sonra, Brezilya’da demir   cevheri ihracatının ortalama maliyeti (29,6
            cevheri üreten çok sayıda demir madeni   usd/t) 2019 yılında, dünya ortalamasının
            ocağı emniyet tedbiri  gereği  geçici olarak   (40,9 usd/t) ve Brezilya’daki ana rakipleri-
            kapatıldı. Aynı dönemde Batı Avustral-  nin (36,1 usd/t) çok altındaydı. Avustral-
 • Demir Cevheri Pelet Piyasası  işlem gören cevherlerin büyük çoğunluğu   ya’nın  demir cevheri ana yükleme limanı   ya’nın  demir  cevheri limanları,  Asya’daki
 orta dereceli olduğu için, yüksek dereceli   “Riley” kasırgasından etkilendi. Brezilya   büyük demir cevheri pazarlarına yakındır,
 2018’de küresel pelet üretimi, 2017’ye göre   cevherin fiyatına göre kıyaslamanın ürün-  ve Avustralya’dan gelen demir cevheri ar-  bu durum rakip ülkere göre navlun mali-
 % 0,7 artarak 478 Mto’a, ihracatı da 141   lerin gerçek değerinin altında satılmasına   zındaki kesintiler nedeniyle demir cevheri   yetlerinde büyük avantaj sağlamaktadır.
 Mto’a ulaştı. En büyük demir cevheri pelet   neden olduğunu düşünmektedir.  fiyatı, % 16 artışla önce 81 usd/t’a, yıl or-  Demir cevherinin 1,5 Mto’u aşan gemi ta-
 ihracatçıları: Brezilya, İsveç, Ukrayna, Ka-  tasında 138 usd/t’a yükseldi. Aşama aşama   şımacılığı hacmi global ölçekte tüm emtia
            gelen arz sıkıntısı nedeniyle vadeli işlemler   taşımacığının üçte birini; 120 bin groston
    nada ve Rusya’dır. Şu anki kapasitesi ~ 800   Çin’in demir cevheri talebindeki hızlı artış,
 Mto olan demir cevheri pelet endüstrisi   demir cevheri fiyatını 1999-00 yıllarında   ve  spot  cevher  fiyatları daha da  yükseldi   üzeri dökme yük  gemi trafiğinin ise ya-
 güçlü ve artan talep görüyor, günümüzde   28 usd/t ‘dan 2007-08 yıllarında 173 usd/t’a   ve demir cevheri 2019 yılını (93 usd/t) ile   rısından fazlasını oluşturmaktadır. Demir
 pelet için verilen primler son on yılın en   çıkardı, bu fiyat Çin’in talebi yavaşladık-  hammaddeler arasında en büyük fiyat artı-  cevheri ihracat hacmi son 40 yılda olağa-
 yüksek seviyesine  ulaştı.  Artan çevresel   ça ve piyasada arz fazlası olduğu 2015-16   şına sahip ürün olarak kapattı. Kasım 2020   nüstü büyümüş; Panamax ve Valemax tipi
 kaygılar ve yüksek dereceli parça cevher ile   döneminde 52 usd/t’a kadar düştü. Demir   ayında ise Çin’in yüksek talebi ve Çin-A-  sefer yük hacmi 400.000 groston olan ge-
 demir hurdalarının sınırlı bulunabilirliği   cevheri fiyatları (% 62 Fe CFR Çin), 2018   vustralya gerilimi nedeniyle ana tedarikci   milerin inşasına önayak olmuştur.
 birlikte  değerlendirildiğinde  önümüzdeki   yılına kadar nispeten stabildi, 60 $ / mt ile   Avustralya’nın arzına karşı duyulan kaygı-
 on yıl boyunca pelet talebinin büyüyerek   80 $ /mt arasında değişti. 2018 yılı 74 usd/   lar nedeniyle yılın ilk çeyreğinde 80 usd’t’a
 devam etmesi bekleniyor.   t ile başladı, Ocak ayında 78 usd / t’a çıktı,   düşen fiyat tekrar 127 usd/t’a yükseldi.
 yavaşça düşüşün ardından Nisan ayında
 • Demir Cevheri Fiyatındaki Değişimler   63 usd/ t seviyesine indi. 2018 yılı ortalama
 cevher fiyatı, 2017’ye göre % 1,5 düşüşle 69
 Spot piyasa demir cevheri fiyatlandırma   usd/t oldu.
 sisteminin temel mekanizması 10 yıl önce
 kuruldu. Avustralya’dan ihraç edilen % 62
 Fe kalitesi demir cevhe-
 rinin, CFR Çin limanla-
 rı teslimi birim fiyatına
 göre diğerlerinin fiyatlan-
 dırılması, küresel olarak
 kabul edilen “kıyaslama
 fiyatlandırma  modeli’’
 haline geldi. Son yıllarda,
 hem alıcılar hem de satı-
 cılar bu piyasa fiyatlan-
 dırma sistemini sorgu-
 lamaya başladı. Satıcılar,



 - 44 -                                               - 45 -
 TMD MADEN - SEKTÖRDEN HABERLER BÜLTENİ  TMD MADEN - SEKTÖRDEN HABERLER BÜLTENİ
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50