Page 46 - TMD_Ekim_Kasim_2020
P. 46

mik büyüme talebin ve fiyatların düşmesine   • Girdi Fiyatları: Demir cevheri üretimi
                            Demir Cevheri Piyasasını              • Çin Yerel Cevher Arzı: Çin demir cev-                  neden olabilir.                       ve işlenmesi  büyük miktarda akaryakıt ve
                            Hangi Etkenler                        heri arz ve talep denkleminin her iki tara-                                                    elektrik tüketimini gerektiren enerji yoğun
                            Yönlendiriyor?                        fında da önemli rol oynamaktadır. Çin’de                 • Çelik Üretiminde Hurda Kullanımı: De-  faaliyettir. Enerji ve diğer girdi fiyatların-
                                                                  cevher üretimini etkileyen en önemli  fak-               mir-Çelik  hurdası demir cevherini  ikame     daki artışlar düşük tenörlü cevher yatak-
                            Demir cevheri piyasası çoğunlukla şu beş   tör artan çevre baskısıdır. Kötü hava kali-         eden kaynakdır. Bu nedenle, hurda metalin
                                                                                                                           maliyeti ve bulunabilirliği demir cevheri   lardaki işletmeciliği zora sokar. Geçen yıl
                            faktörden etkilenmektedir: Global Çelik   tesi hükümeti kirlilik yaratan  endüstriler                                                çelik tüketimindeki artışa paralel olarak
                            Talebi,  Çin  Yerel  Cevher  Arzı,  Çin  Çelik   arasında sayılan madencilikle bağlantılı      talebini etkilemektedir. Otomobil endüst-  demir cevheri talebindeki canlılık devam
                            Sektörü Talebi, Hurda Tedarik Oranı, Glo-  sektörleri mercek altına almaya zorluyor.           risi büyük bir hurda tedarikçisidir. Son   etti. Analistlerin tahminlerine göre bu yıl
                            bal Cevher Üretim Girdi Fiyatları ile bun-  Çin’in madenleri çoğunlukla % 20 ila % 30          yıllarda, çelik endüstrisi hurda araçlardan   Çin’in altyapı harcamalarının devam edece-
                            ların Navlun Maliyetleri.             demir içeriğine sahip cevher üretimine im-               14 Mto’ndan fazla çeliği geri dönüştürdü.   ği, bu durumun diğer ülkelerdeki otomobil,
                                                                  kan veren  düşük dereceli işletmelerdir. Sı-             Yıpranan yapılar ve makinelerinin sayısı   gemi yapımı, konteyner imalatı ve makine
                            • Global Çelik Talebi: Demir cevherinin   kılaşan çevre koruma önlemleri maden iş-             arttıkça, hurda çelik tedariki de artacaktır.   sektörlerinin çelik  talebinin  azalmasının
                            neredeyse münhasır tüketicisi konumun-  letmelerinin teknolojilerini yenilemelerini            Bu gelişme demir cevheri talebini baskıla-  demir cevheri talebi üzerindeki  menfi etki-
                            daki  çelik sektörü, piyasanın belirlenme-  gerektirmektedir. Üretkenlik ve verimlilik         yabilir. Dünyada  % 60 civarında olan hurda   sini dengelemesi beklentisi vardı. Covid-19
                            sinde en önemli  rolü oynamaktadır. Çelik,   artışı gerçekleştikçe Çin’in yerel demir cev-     kullanım oranı Çin’de şu anda sadece % 10   salgınından  sonra bütün bu tahminlerin
                            ekonominin birçok alanında kullanılmak-  heri üretiminin, denizaşırı ülkelerden ge-            civarındadır. 2000’li yılların başında maki-  revizyonu şart gözüküyor.
                            tadır, ancak inşaat ve otomotiv sektörü en   len ithalata dirençli olduğunu görüldü, bu        ne ve araç  tüketimindeki hızlı artış döne-
                            büyükleridir. Bu  endüstriler  işsizlik,  faiz   eğilim güçlü iç talep nedeniyle muhteme-      minde kullanılan malzeme zamanla hurda-  Demir Cevherini Dünyada En
                            oranları ve GSYİH gibi makroekonomik   len  önümüzdeki yıllarda devam edecektir.               ya dönüşeceği için Çin’de hurda kullanımı   Çok Üreten Ülkeler
                            faktörlere karşı oldukça hassastır. Ekono-                                                     artacaktır, nitekim Çin hükümeti hurda
                            mi güçlü olduğunda, şirketlerin daha fazla   • Çin Çelik Sektörü Talebi: Son yılda Çin         toplama  merkezlerinin kurulmasını  teşvik
                            ofis binasına ihtiyacı vardır, fabrikalar faz-  çelik endüstrisi yılda 1 Bto’ndan fazla de-    ediyor.
                            la otomobil üretmek için yeni makinelere   mir cevheri ithal etti,bu ithalatın büyük
                            ve çeliğe ihtiyaç duyar. Altyapı projeleri de   kısmı Brezilya ve Avustralya’dan geldi.
                            çelik talebinde  önemli  rol  oynamaktadır.   Madenciler için önemli soru, Çin’in üret-
                            Yıpranan köprüleri, demiryollarını ve ha-  tiği  çeliği hangi  sektörlerde tükettiğidir.
                            vaalanlarını onarmak veya yenilerini yap-  Geçmişte, iç talep düştüğünde Çin, çeliğini
                            mak için büyük ölçekli projelere başlandı-  uluslararası piyasalara düşük fiyatlarla sür-
                            ğında, çeliğe, dolayısıyla  demir cevherine   dü. Ancak, güçlü büyüme dönemlerinde,
                            talep artar, fiyatlar yükselir. Esasen, genel   ithal ettiği demir cevherini kendi iç piyasa-
                            ekonominin gidişatı çelik ve demir cevheri   sında tükettiği  çeliği üretmek için kullan-
                            talebinin iyi bir barometresidir.     dı. Çin’deki güçlü ekonomik büyüme demir
                                                                  cevheri talebini sürüklerken, zayıf ekono-


                                                    - 46 -                                                                                                           - 47 -
                                     TMD MADEN - SEKTÖRDEN HABERLER BÜLTENİ                                                                            TMD MADEN - SEKTÖRDEN HABERLER BÜLTENİ
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51