Page 86 - TMD_Nisan_2020
P. 86

MADENCİLİK VE HUKUK


                                            gibi mükellefler de  dahil olmak   Maden Kanunu m.37.hükmü                     sahibine ayrıca Devlet hakkı öde-  gililer tarafından ispat veya  teşvik   desi olan yakın zamanda böylesi
              Söz konusu                    üzere bilanço ve işletme hesabı   mücbir sebep halinde işletme izni            tilmesi ağır bir finansal yük oluş-  edilmesi gerekir.         görülmemiş  söz  konusu  salgında
                                                                                                                           turmaktadır.
                                                                                                                                                                                          fazlasıyla yerine geldiğinde şüphe
              beyannamelere                 esasına göre defter tutanlar   alınmış maden işletme sahaları-                                                Bakanlık, mücbir sebep sayılan   yoktur.
                                            ile serbest meslek kazancı elde
                                                                          na geçici tatil kararı verilebile-
              istinaden                     eden gelir vergisi mükellefi olan   ceğini öngörmektedir. MAPEG,               7226 Sayılı Kanunla            haller nedeniyle; bölge, il, mahal
              tahakkuk eden                 yaklaşık 1.9 milyon vatandaşımız   Corona  (Covid-19)  salgının                Getirilen Yeni Mücbir          veya afete maruz kalanlar itibarıy-  Bakanlığın mücbir sebeple ilgi-
              vergilerin ödeme              da mücbir sebep hali kapsamında   mücbir sebep olarak gösterilmesi             Sebep Hükmü                    la mücbir sebep hali ilan etmeye ve   li ilanı sonrası 3213 sayılı Maden
                                                                                                                                                          bu sürede bu Kanunda belirlenen
                                                                                                                                                                                          Kanunu m.29 uyarınca Nisan ayı
                                            değerlendirilmiştir.
                                                                          halinde geçici tatil taleplerini ka-
              süreleri ise altışar                                        bul etmektedir. Maden Yönetme-                   Türkiye  Büyük  Millet  Meclisi   mali yükümlülüklerden yerine ge-  sonuna kadar verilmesi gereken
              ay uzatılarak                 Bakanlığımız tarafından hazır-  liğinin 41.maddesine göre kabul                Başkanlığına sunulan, 27/3 dö-  tirilemeyecek olanları tespit etmeye   işletme faaliyeti ile ilgili teknik bel-
              ödemelerin Ekim,              lanan Genel Tebliğ’de yukarıda   edilen geçici tatil talebi üzerine            nemi ve yasama yılı, 2/2633 Esas   yetkilidir.”                gelerin, işletme faaliyet raporunun
                                                                                                                                                                                          ve arama yapılmış ise arama ile il-
                                                                                                                           numaralı, 17.02.2020 tarih ve 99
              Kasım ve Aralık               yer verilen tüm mükelleflerin Ni-  müracaat tarihinden başlamak                sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik   Esas itibariyle 3213 sayılı Maden   gili bilgilerin Nisan ayı sonuna ka-
                                            san, Mayıs ve Haziran aylarında
                                                                          üzere bir yıl süre ile geçici tatil
              aylarının son                 vermeleri  gereken  muhtasar  ve   kararı verilir. Ancak geçici tatil          Yapılmasına  Dair  Kanun  Teklifi,   Kanunu ek 19.maddesiyle getiri-  dar  MAPEG’e  sunulması  yüküm-
              haftası içerisinde            katma  değer  vergisi  beyanname-  gerekçelerinin devam etmesi ha-             Genel Kurulda kabul edilerek ka-  len düzenleme Vergi Usul Kanunu   lülüğü ertelenebilir.
              yapılabilmesi                 lerinin verilme süresi 27 Temmuz   linde bu süre uzatılabilir.                 nunlaşmıştır. Torba Kanun olarak   15.maddesinden esinlenilmiş gö-

                                            2020 günü sonuna kadar uzatıl-                                                 niteliğindeki 25.03.2020 tarih ve   zükmektedir. Yeni ek 19. madde,   Yine çıkarılacak Genelgede kapsa-
              sağlanmıştır.                 mıştır.                       Geçici tatil, ruhsat sahibinin                   7226 sayılı Bazı Kanunlarda De-  3213 sayılı  Maden Kanunu, kap-  mı belirlenecek Haziran ayı sonu-
                                                                          3213 sayılı Kanunu m.24/12 hük-                  ğişiklik yapılmasına Dair Kanun   samındaki uygulamalarla ilgilidir.   na kadar ödenmesi gereken Devlet
                                            Söz  konusu  beyannamelere  isti-  münde öngörülen asgari üretim               Dair Kanun Cumhurbaşkanlığı’n-  Öncelikle yukarıda belirtilen 3213   hakkı, ruhsat bedeli ve ruhsat ta-
                                            naden tahakkuk eden vergilerin   yapma zorunluluğunu kaldır-                   ca onaylanmış ve 26.03.2020 tarih   sayılı Maden Kanunu 3. madde-  ban bedeli gibi mali yükümlülük-
                                            ödeme süreleri ise altışar ay   maktadır. Bunun dışında geçici                 ve 31080 mükerrer sayılı Resmi   sinddeki mücbir sebep tanımının   ler de ertelenebilir ya da taksite
                                            uzatılarak ödemelerin Ekim, Ka-  tatil döneminde 29.maddede ön-                Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe   da genişletilmesi uygun olurdu.   bağlanabilir. Maden Kanunu’nda
                                            sım ve Aralık aylarının son haftası   görülen belgelerden işletme faa-         girmiştir.                     Zira 3. madde sel, yangın, deprem,   öngörülen idari  para  cezalarının
                                            içerisinde yapılabilmesi sağlan-  liyet raporunu Nisan ayı sonuna                                             grizu patlaması, çökme ve heyelan   mali yükümlülük kapsamında
                                            mıştır.                       kadar verme yükümlülüğü de-                      7226 sayılı Kanunla 3213 sayılı   gibi doğal sebeplerden kaynak-  olup olmadığı tartışmaya açıktır.
                                                                          vam etmektedir. Bu yükümlülü-                    Maden  Kanunu’na  sebeple  ilgili   lanan  mücbir  sebep  hallerinden
                                            Maden Hukuku                  ğün yerine getirilmemesi halinde                 aşağıdaki  ek  19.madde  eklenmiş-  bahsetmektedir. Ancak ek 19.mad-  Mücbir sebep nedeniyle ertele-
                                            Açısından Mücbir              idari para cezası uygulanmakta-                  tir:                           de, içinde bulunduğumuz kon-    me  veya  taksitlendirme  halinde
                                            Sebep Geçici Tatil            dır.                                                                            jonktürde Corona (Covid-19) sal-  Maden Kanunu’ndaki hak düşü-
                                                                                                                           “EK MADDE 19-Mücbir sebepler-  gınını mücbir sebep olarak kabul   rücü sürelerin işlemeyeceğinden
                                            Mücbir sebep, dış (özelikle do-  Belki de geçici tatili cazip olmak-           den herhangi birinin bulunması   edilmesi için uygun yasal dayanak   bahsedilmektedir. Hak düşürücü
                                            ğal)  kuvvetlerin  sonucu  oluşan   tan çıkaran bir husus da üretim            halinde Bakanlık tarafından bu   oluşturabilir.                süre kavramı, özel hukuka has
                                            olaylardır. Bu olaylar madenci-  yapılmasa Yönetmeliğin m.41(3)                Kanun kapsamında mali yükümlü-                                 bir kavram olduğundan, burada
                                            nin şahsıyla ilgili olmaksızın ka-  hükmüne göre geçici tatil süre-            lüklerin ve/veya beyanların ertelen-  Enerji ve Tabi Kaynaklar Bakan-  esas itibariyle kamusal yönü ağır
                                            çınılamaz olarak meydana gelir.   since Devlet hakkı da alınmakta-             mesi ile mali yükümlülüklerin tak-  lığı çıkaracağı bir genelge ile söz   basan Maden Kanunu açısından
                                            Önceden  öngörülmesi  ve  karşı   dır. 3213 sayılı Maden Kanunun               sitlendirilmesine karar verilebilir.   konusu salgını maden ruhsat sa-  “Kanundaki  süreler”  deyimi  kul-
                                            koyulması mümkün olmaz.  3213   m.14/5 hükmü uyarınca geçici                   Bu takdirde mali yükümlülüklere   hiplerinin yükümlülükleri açısın-  lanılsa daha isabetli olurdu. Yine
                                            sayılı Maden Kanunu 3.madde-  tatil nedeniyle üretim yapılma-                  ilişkin zamanaşımı durur ve hak   dan mücbir sebep hali olarak ilan   duracağı ve işlemeyeceği öngörü-
                                            sinde  “Sel, yangın, deprem, gri-  sa da ruhsat bedeli kadar Dev-              düşürücü süreler erteleme süresinde   edebilir. Zira mücbir sebep hük-  len zamanaşımı süreleri de Vergi
                                            zu patlaması, çökme ve heyelan   let hakkı ödenmektedir. Zaten                 işlemez.                       münün uygulanabilmesi için ge-  Hukukunda söz konusu olan mali
                                            gibi olaylar” mücbir sebep olarak   mücbir  sebep  nedeniyle üretim                                           rekli olan mücbir sebebin malum   yükümlülüklerin vergi dairelerin-
                                            tanımlanmıştır.               yapamayan ve sabit giderleri kar-                Bu hükmün uygulanması için müc-  olması unsurunun, maalesef Dün-  ce  tahsilinde söz konusu olan za-
                                                                          şılamak durumunda olan ruhsat                    bir sebebin malum olması veya il-  ya’nın bir numaralı gündem mad-  manaşımı süreleridir.



                                                     - 84 -                                                                                                            - 85 -
                                             SEKTÖRDEN HABERLER BÜLTENİ                                                                                       SEKTÖRDEN HABERLER BÜLTENİ
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91