Page 87 - TMD_Nisan_2020
P. 87
MADENCİLİK VE HUKUK
gibi mükellefler de dahil olmak Maden Kanunu m.37.hükmü sahibine ayrıca Devlet hakkı öde- gililer tarafından ispat veya teşvik desi olan yakın zamanda böylesi
Söz konusu üzere bilanço ve işletme hesabı mücbir sebep halinde işletme izni tilmesi ağır bir finansal yük oluş- edilmesi gerekir. görülmemiş söz konusu salgında
turmaktadır.
fazlasıyla yerine geldiğinde şüphe
beyannamelere esasına göre defter tutanlar alınmış maden işletme sahaları- Bakanlık, mücbir sebep sayılan yoktur.
ile serbest meslek kazancı elde
na geçici tatil kararı verilebile-
istinaden eden gelir vergisi mükellefi olan ceğini öngörmektedir. MAPEG, 7226 Sayılı Kanunla haller nedeniyle; bölge, il, mahal
tahakkuk eden yaklaşık 1.9 milyon vatandaşımız Corona (Covid-19) salgının Getirilen Yeni Mücbir veya afete maruz kalanlar itibarıy- Bakanlığın mücbir sebeple ilgi-
vergilerin ödeme da mücbir sebep hali kapsamında mücbir sebep olarak gösterilmesi Sebep Hükmü la mücbir sebep hali ilan etmeye ve li ilanı sonrası 3213 sayılı Maden
bu sürede bu Kanunda belirlenen
Kanunu m.29 uyarınca Nisan ayı
değerlendirilmiştir.
halinde geçici tatil taleplerini ka-
süreleri ise altışar bul etmektedir. Maden Yönetme- Türkiye Büyük Millet Meclisi mali yükümlülüklerden yerine ge- sonuna kadar verilmesi gereken
ay uzatılarak Bakanlığımız tarafından hazır- liğinin 41.maddesine göre kabul Başkanlığına sunulan, 27/3 dö- tirilemeyecek olanları tespit etmeye işletme faaliyeti ile ilgili teknik bel-
ödemelerin Ekim, lanan Genel Tebliğ’de yukarıda edilen geçici tatil talebi üzerine nemi ve yasama yılı, 2/2633 Esas yetkilidir.” gelerin, işletme faaliyet raporunun
ve arama yapılmış ise arama ile il-
numaralı, 17.02.2020 tarih ve 99
Kasım ve Aralık yer verilen tüm mükelleflerin Ni- müracaat tarihinden başlamak sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Esas itibariyle 3213 sayılı Maden gili bilgilerin Nisan ayı sonuna ka-
san, Mayıs ve Haziran aylarında
üzere bir yıl süre ile geçici tatil
aylarının son vermeleri gereken muhtasar ve kararı verilir. Ancak geçici tatil Yapılmasına Dair Kanun Teklifi, Kanunu ek 19.maddesiyle getiri- dar MAPEG’e sunulması yüküm-
haftası içerisinde katma değer vergisi beyanname- gerekçelerinin devam etmesi ha- Genel Kurulda kabul edilerek ka- len düzenleme Vergi Usul Kanunu lülüğü ertelenebilir.
yapılabilmesi lerinin verilme süresi 27 Temmuz linde bu süre uzatılabilir. nunlaşmıştır. Torba Kanun olarak 15.maddesinden esinlenilmiş gö-
2020 günü sonuna kadar uzatıl- niteliğindeki 25.03.2020 tarih ve zükmektedir. Yeni ek 19. madde, Yine çıkarılacak Genelgede kapsa-
sağlanmıştır. mıştır. Geçici tatil, ruhsat sahibinin 7226 sayılı Bazı Kanunlarda De- 3213 sayılı Maden Kanunu, kap- mı belirlenecek Haziran ayı sonu-
3213 sayılı Kanunu m.24/12 hük- ğişiklik yapılmasına Dair Kanun samındaki uygulamalarla ilgilidir. na kadar ödenmesi gereken Devlet
Söz konusu beyannamelere isti- münde öngörülen asgari üretim Dair Kanun Cumhurbaşkanlığı’n- Öncelikle yukarıda belirtilen 3213 hakkı, ruhsat bedeli ve ruhsat ta-
naden tahakkuk eden vergilerin yapma zorunluluğunu kaldır- ca onaylanmış ve 26.03.2020 tarih sayılı Maden Kanunu 3. madde- ban bedeli gibi mali yükümlülük-
ödeme süreleri ise altışar ay maktadır. Bunun dışında geçici ve 31080 mükerrer sayılı Resmi sinddeki mücbir sebep tanımının ler de ertelenebilir ya da taksite
uzatılarak ödemelerin Ekim, Ka- tatil döneminde 29.maddede ön- Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe da genişletilmesi uygun olurdu. bağlanabilir. Maden Kanunu’nda
sım ve Aralık aylarının son haftası görülen belgelerden işletme faa- girmiştir. Zira 3. madde sel, yangın, deprem, öngörülen idari para cezalarının
içerisinde yapılabilmesi sağlan- liyet raporunu Nisan ayı sonuna grizu patlaması, çökme ve heyelan mali yükümlülük kapsamında
mıştır. kadar verme yükümlülüğü de- 7226 sayılı Kanunla 3213 sayılı gibi doğal sebeplerden kaynak- olup olmadığı tartışmaya açıktır.
vam etmektedir. Bu yükümlülü- Maden Kanunu’na sebeple ilgili lanan mücbir sebep hallerinden
Maden Hukuku ğün yerine getirilmemesi halinde aşağıdaki ek 19.madde eklenmiş- bahsetmektedir. Ancak ek 19.mad- Mücbir sebep nedeniyle ertele-
Açısından Mücbir idari para cezası uygulanmakta- tir: de, içinde bulunduğumuz kon- me veya taksitlendirme halinde
Sebep Geçici Tatil dır. jonktürde Corona (Covid-19) sal- Maden Kanunu’ndaki hak düşü-
“EK MADDE 19-Mücbir sebepler- gınını mücbir sebep olarak kabul rücü sürelerin işlemeyeceğinden
Mücbir sebep, dış (özelikle do- Belki de geçici tatili cazip olmak- den herhangi birinin bulunması edilmesi için uygun yasal dayanak bahsedilmektedir. Hak düşürücü
ğal) kuvvetlerin sonucu oluşan tan çıkaran bir husus da üretim halinde Bakanlık tarafından bu oluşturabilir. süre kavramı, özel hukuka has
olaylardır. Bu olaylar madenci- yapılmasa Yönetmeliğin m.41(3) Kanun kapsamında mali yükümlü- bir kavram olduğundan, burada
nin şahsıyla ilgili olmaksızın ka- hükmüne göre geçici tatil süre- lüklerin ve/veya beyanların ertelen- Enerji ve Tabi Kaynaklar Bakan- esas itibariyle kamusal yönü ağır
çınılamaz olarak meydana gelir. since Devlet hakkı da alınmakta- mesi ile mali yükümlülüklerin tak- lığı çıkaracağı bir genelge ile söz basan Maden Kanunu açısından
Önceden öngörülmesi ve karşı dır. 3213 sayılı Maden Kanunun sitlendirilmesine karar verilebilir. konusu salgını maden ruhsat sa- “Kanundaki süreler” deyimi kul-
koyulması mümkün olmaz. 3213 m.14/5 hükmü uyarınca geçici Bu takdirde mali yükümlülüklere hiplerinin yükümlülükleri açısın- lanılsa daha isabetli olurdu. Yine
sayılı Maden Kanunu 3.madde- tatil nedeniyle üretim yapılma- ilişkin zamanaşımı durur ve hak dan mücbir sebep hali olarak ilan duracağı ve işlemeyeceği öngörü-
sinde “Sel, yangın, deprem, gri- sa da ruhsat bedeli kadar Dev- düşürücü süreler erteleme süresinde edebilir. Zira mücbir sebep hük- len zamanaşımı süreleri de Vergi
zu patlaması, çökme ve heyelan let hakkı ödenmektedir. Zaten işlemez. münün uygulanabilmesi için ge- Hukukunda söz konusu olan mali
gibi olaylar” mücbir sebep olarak mücbir sebep nedeniyle üretim rekli olan mücbir sebebin malum yükümlülüklerin vergi dairelerin-
tanımlanmıştır. yapamayan ve sabit giderleri kar- Bu hükmün uygulanması için müc- olması unsurunun, maalesef Dün- ce tahsilinde söz konusu olan za-
şılamak durumunda olan ruhsat bir sebebin malum olması veya il- ya’nın bir numaralı gündem mad- manaşımı süreleridir.
- 84 - - 85 -
SEKTÖRDEN HABERLER BÜLTENİ SEKTÖRDEN HABERLER BÜLTENİ