Page 87 - TMD_Nisan_2020
P. 87

MADENCİLİK VE HUKUK


 gibi mükellefler de  dahil olmak   Maden Kanunu m.37.hükmü   sahibine ayrıca Devlet hakkı öde-  gililer tarafından ispat veya  teşvik   desi olan yakın zamanda böylesi
 Söz konusu   üzere bilanço ve işletme hesabı   mücbir sebep halinde işletme izni   tilmesi ağır bir finansal yük oluş-  edilmesi gerekir.  görülmemiş  söz  konusu  salgında
            turmaktadır.
                                                                           fazlasıyla yerine geldiğinde şüphe
 beyannamelere   esasına göre defter tutanlar   alınmış maden işletme sahaları-  Bakanlık, mücbir sebep sayılan   yoktur.
 ile serbest meslek kazancı elde
 na geçici tatil kararı verilebile-
 istinaden   eden gelir vergisi mükellefi olan   ceğini öngörmektedir. MAPEG,   7226 Sayılı Kanunla   haller nedeniyle; bölge, il, mahal
 tahakkuk eden   yaklaşık 1.9 milyon vatandaşımız   Corona  (Covid-19)  salgının  Getirilen Yeni Mücbir   veya afete maruz kalanlar itibarıy-  Bakanlığın mücbir sebeple ilgi-
 vergilerin ödeme   da mücbir sebep hali kapsamında   mücbir sebep olarak gösterilmesi   Sebep Hükmü  la mücbir sebep hali ilan etmeye ve   li ilanı sonrası 3213 sayılı Maden
                                            bu sürede bu Kanunda belirlenen
                                                                           Kanunu m.29 uyarınca Nisan ayı
 değerlendirilmiştir.
 halinde geçici tatil taleplerini ka-
 süreleri ise altışar   bul etmektedir. Maden Yönetme-  Türkiye  Büyük  Millet  Meclisi   mali yükümlülüklerden yerine ge-  sonuna kadar verilmesi gereken
 ay uzatılarak   Bakanlığımız tarafından hazır-  liğinin 41.maddesine göre kabul   Başkanlığına sunulan, 27/3 dö-  tirilemeyecek olanları tespit etmeye   işletme faaliyeti ile ilgili teknik bel-
 ödemelerin Ekim,   lanan Genel Tebliğ’de yukarıda   edilen geçici tatil talebi üzerine   nemi ve yasama yılı, 2/2633 Esas   yetkilidir.”  gelerin, işletme faaliyet raporunun
                                                                           ve arama yapılmış ise arama ile il-
            numaralı, 17.02.2020 tarih ve 99
 Kasım ve Aralık   yer verilen tüm mükelleflerin Ni-  müracaat tarihinden başlamak   sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik   Esas itibariyle 3213 sayılı Maden   gili bilgilerin Nisan ayı sonuna ka-
 san, Mayıs ve Haziran aylarında
 üzere bir yıl süre ile geçici tatil
 aylarının son   vermeleri  gereken  muhtasar  ve   kararı verilir. Ancak geçici tatil   Yapılmasına  Dair  Kanun  Teklifi,   Kanunu ek 19.maddesiyle getiri-  dar  MAPEG’e  sunulması  yüküm-
 haftası içerisinde   katma  değer  vergisi  beyanname-  gerekçelerinin devam etmesi ha-  Genel Kurulda kabul edilerek ka-  len düzenleme Vergi Usul Kanunu   lülüğü ertelenebilir.
 yapılabilmesi   lerinin verilme süresi 27 Temmuz   linde bu süre uzatılabilir.  nunlaşmıştır. Torba Kanun olarak   15.maddesinden esinlenilmiş gö-

    2020 günü sonuna kadar uzatıl-  niteliğindeki 25.03.2020 tarih ve   zükmektedir. Yeni ek 19. madde,   Yine çıkarılacak Genelgede kapsa-
 sağlanmıştır.  mıştır.  Geçici tatil, ruhsat sahibinin   7226 sayılı Bazı Kanunlarda De-  3213 sayılı  Maden Kanunu, kap-  mı belirlenecek Haziran ayı sonu-
 3213 sayılı Kanunu m.24/12 hük-  ğişiklik yapılmasına Dair Kanun   samındaki uygulamalarla ilgilidir.   na kadar ödenmesi gereken Devlet
 Söz  konusu  beyannamelere  isti-  münde öngörülen asgari üretim   Dair Kanun Cumhurbaşkanlığı’n-  Öncelikle yukarıda belirtilen 3213   hakkı, ruhsat bedeli ve ruhsat ta-
 naden tahakkuk eden vergilerin   yapma zorunluluğunu kaldır-  ca onaylanmış ve 26.03.2020 tarih   sayılı Maden Kanunu 3. madde-  ban bedeli gibi mali yükümlülük-
 ödeme süreleri ise altışar ay   maktadır. Bunun dışında geçici   ve 31080 mükerrer sayılı Resmi   sinddeki mücbir sebep tanımının   ler de ertelenebilir ya da taksite
 uzatılarak ödemelerin Ekim, Ka-  tatil döneminde 29.maddede ön-  Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe   da genişletilmesi uygun olurdu.   bağlanabilir. Maden Kanunu’nda
 sım ve Aralık aylarının son haftası   görülen belgelerden işletme faa-  girmiştir.   Zira 3. madde sel, yangın, deprem,   öngörülen idari  para  cezalarının
 içerisinde yapılabilmesi sağlan-  liyet raporunu Nisan ayı sonuna   grizu patlaması, çökme ve heyelan   mali yükümlülük kapsamında
 mıştır.  kadar verme yükümlülüğü de-  7226 sayılı Kanunla 3213 sayılı   gibi doğal sebeplerden kaynak-  olup olmadığı tartışmaya açıktır.
 vam etmektedir. Bu yükümlülü-  Maden  Kanunu’na  sebeple  ilgili   lanan  mücbir  sebep  hallerinden
 Maden Hukuku   ğün yerine getirilmemesi halinde   aşağıdaki  ek  19.madde  eklenmiş-  bahsetmektedir. Ancak ek 19.mad-  Mücbir sebep nedeniyle ertele-
 Açısından Mücbir   idari para cezası uygulanmakta-  tir:  de, içinde bulunduğumuz kon-  me  veya  taksitlendirme  halinde
 Sebep Geçici Tatil  dır.                   jonktürde Corona (Covid-19) sal-  Maden Kanunu’ndaki hak düşü-
            “EK MADDE 19-Mücbir sebepler-   gınını mücbir sebep olarak kabul   rücü sürelerin işlemeyeceğinden
 Mücbir sebep, dış (özelikle do-  Belki de geçici tatili cazip olmak-  den herhangi birinin bulunması   edilmesi için uygun yasal dayanak   bahsedilmektedir. Hak düşürücü
 ğal)  kuvvetlerin  sonucu  oluşan   tan çıkaran bir husus da üretim   halinde Bakanlık tarafından bu   oluşturabilir.  süre kavramı, özel hukuka has
 olaylardır. Bu olaylar madenci-  yapılmasa Yönetmeliğin m.41(3)   Kanun kapsamında mali yükümlü-  bir kavram olduğundan, burada
 nin şahsıyla ilgili olmaksızın ka-  hükmüne göre geçici tatil süre-  lüklerin ve/veya beyanların ertelen-  Enerji ve Tabi Kaynaklar Bakan-  esas itibariyle kamusal yönü ağır
 çınılamaz olarak meydana gelir.   since Devlet hakkı da alınmakta-  mesi ile mali yükümlülüklerin tak-  lığı çıkaracağı bir genelge ile söz   basan Maden Kanunu açısından
 Önceden  öngörülmesi  ve  karşı   dır. 3213 sayılı Maden Kanunun   sitlendirilmesine karar verilebilir.   konusu salgını maden ruhsat sa-  “Kanundaki  süreler”  deyimi  kul-
 koyulması mümkün olmaz.  3213   m.14/5 hükmü uyarınca geçici   Bu takdirde mali yükümlülüklere   hiplerinin yükümlülükleri açısın-  lanılsa daha isabetli olurdu. Yine
 sayılı Maden Kanunu 3.madde-  tatil nedeniyle üretim yapılma-  ilişkin zamanaşımı durur ve hak   dan mücbir sebep hali olarak ilan   duracağı ve işlemeyeceği öngörü-
 sinde  “Sel, yangın, deprem, gri-  sa da ruhsat bedeli kadar Dev-  düşürücü süreler erteleme süresinde   edebilir. Zira mücbir sebep hük-  len zamanaşımı süreleri de Vergi
 zu patlaması, çökme ve heyelan   let hakkı ödenmektedir. Zaten   işlemez.  münün uygulanabilmesi için ge-  Hukukunda söz konusu olan mali
 gibi olaylar” mücbir sebep olarak   mücbir  sebep  nedeniyle üretim   rekli olan mücbir sebebin malum   yükümlülüklerin vergi dairelerin-
 tanımlanmıştır.  yapamayan ve sabit giderleri kar-  Bu hükmün uygulanması için müc-  olması unsurunun, maalesef Dün-  ce  tahsilinde söz konusu olan za-
 şılamak durumunda olan ruhsat   bir sebebin malum olması veya il-  ya’nın bir numaralı gündem mad-  manaşımı süreleridir.



 - 84 -                                                 - 85 -
 SEKTÖRDEN HABERLER BÜLTENİ                     SEKTÖRDEN HABERLER BÜLTENİ
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92